TY - JOUR T1 - Critique of Novel/ Postmodern Cleopatra: Postmodernist Critique of the Late Cleopatra and Satan's Night, Ashraf Seraj TT - نقد داستان/ کلئوپاترای پسامدرن: نقد پسامدرنیستی داستان های زنده یاد کلئوپاترا و شب شیطان/ اشرف سراج JF - labr JO - labr VL - 2 IS - 7 UR - http://labr.faslnameh.org/article-1-194-fa.html Y1 - 2020 SP - 109 EP - 121 N2 - فراداستان تاریخ­نگارانه و افول فراروایت دو ویژگی مهم در داستان­های پسامدرنیستی است. نویسندگان فراداستان تاریخ­نگارانه از ساخت­مایه­های تاریخی مثل شخصیت­ها و رویدادهای واقعی استفاده می­کنند، اما در آن دخل و تصرفی آگاهانه انجام می­دهند، طوری­که خواننده را در واقعی یا غیرواقعی بودن آن دچار تردید می­کنند. پسامدرنیست­ها با این روش توجه خواننده را به این مسئله جلب می­کنند که رویدادهای گذشته غیرواقعی و خدشه­پذیر و روایتی داستانی‌اند. بحران و افول فراروایت ویژگی دیگر مکتب پسامدرنیسم است که به فروپاشی مفاهیم ثابت و از­ قبل پذیرفته­شده اشاره دارد. افول فراروایت­ها باعث ایجاد نوعی بدگمانی به تبیین­های کلی شده و نسبیت­گرایی را به دنبال داشته‌­است. ذهنیت پسامدرن قائل به حقیقت جهان­شمول نیست و به­جای استمرار الگوهای موجود یا جاری در آن­ها تردید می­کند و ماهیتی متکثر دارد. در دوران پسامدرن فرا­روایت­ها جای خود را به خرده­روایت­ها داده­اند. در این پژوهش فراداستان تاریخ­نگارانه وافول فراروایت را در داستان­های شب شیطان و زنده­یاد کلئوپاترا نوشتۀ شیوا مقانلو بررسی خواهیم کرد. M3 ER -