چکیده: (770 مشاهده)
مقاله پیش رو به بررسی و نقد کتاب معنا در هنرهای تجسمی، اثر اروین پانوفسکی میپردازد. او یکی از مشهورترین مورخان قرن بیستم است که با فعالیت نظری خود سنت اروپایی تاریخنگاری هنر را به سنت آمریکایی پیوند داد. عمده شهرت این مؤلف، به دلیل روش ابداعیاش در تفسیر نشانههای هنری، شمایلشناسی است.
کتاب شامل سه مقاله مهم از پانوفسکی و یک مقاله انتقادی از آنهالی، منتقد آمریکایی است. سه مقاله ابتدایی کتاب بهصورت کلی نظریات پانوفسکی درباره
روش تاریخنگاری هنر و روششناسی خاص او در مورد شمایلشناسی را در برمیگیرد. مقاله حاضر در چهار بخش اصلی، به شرح و تحلیل هرکدام از مقالات این کتاب پرداخته است. این بخشها به ترتیب در مورد نظریه تاریخ هنر پانوفسکی، آسیبشناسی روش شمایلشناسی در تاریخ هنر، تحول نظریه تناسبات انسانی در هنر و همچنین نقدی تحلیلی بر آراء پانوفسکی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/4/17 | پذیرش: 1398/4/17 | انتشار: 1398/4/17