دوره 2، شماره 7 و 8 - ( پاییز و زمستان 1398 )                   جلد 2 شماره 7 و 8 صفحات 132-121 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Critique of Novel/ The Reality at the Altar of Power: A review of Dear Mim as metafiction, Mahshad Shahbazi. 3 2020; 2 (7 and 8) :121-132
URL: http://labr.faslnameh.org/article-1-195-fa.html
نقد داستان/ واقعیت در مسلخ قدرت: نقدی بر فراداستان میمِ عزیز/ مهشاد شهبازی. 1. 1398; 2 (7 و 8) :121-132

URL: http://labr.faslnameh.org/article-1-195-fa.html


چکیده:   (1003 مشاهده)
چکیده
فراداستان به­عنوان گونه­ای از نوشتار که از مبانی فکری پسا­مدرنیسم نشأت گرفته­است، ازطریق شکستن چارچوب­های داستانی و بر هم ­زدن مرز تخیل و واقعیت، در پیِ آشکار ساختن ماهیت تصنعی واقعیت و نمایشِ برساخته بودن آن در ارتباط با گفتمان­های قدرت مسلط است. بنابراین هر آشوب و درهم­ریختگیِ بازیگوشانه­ای در فرم رمان پسامدرن، از یک تفکر انتقادی ژرف مبنی بر شکاکیتی پسامدرنیستی نسبت به سازو­کار جهان معاصر سرچشمه گرفته­است. از این­رو در پژوهشِ حاضر ضمن نقد فراداستان میمِ عزیز، اثر محمدحسن شهسواری بر اساس اندیشه­های پسامدرنیستی و نشان دادن میزان موفقیت نویسنده در بهره­گرفتن از تمهیدات فراداستانی در جهت ارائه محتوایی پسامدرن، به این پرسش اساسی پرداخته شده­است که میمِ عزیز تا چه حد برآمده از یک خودآگاهی ناخودآگاه پسامدرنیستی است؛ خودآگاهی به این معنا که بر تصنعی بودن خود، آگاه است و ناخودآگاهی به این معنا که حاصل رهایی تخیل و جوشیدن از دل یک فلسفه عمیق درونی ­شده است. بنابر یافته­ های این پژوهش، می­توان این­گونه استدلال کرد که اگرچه میمِ عزیز با ساختاری چند لایه و تو در تو، فرمی پاره­پاره و نامنسجم و روایتی بازی­محور و تعلیق­آور، ساختار پیچیده و از­هم­گسسته خانواده در جهان امروز را به تصویر کشیده و در عرضه محتوایی پسامدرن ازطریق فرمی فراداستانی موفق ظاهر شده­است، اما به­عنوان قالبی از پیش طراحی­شده که محتوای آشوبگر پسامدرنیستی آن­را به آشوب نکشیده­است، با ذات قاعده­گریز و ناباور به قواعد از پیش تثبیت­شده پسامدرنیسم تعارضی بنیادین دارد.
 
متن کامل [PDF 469 kb]   (272 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/20 | پذیرش: 1398/11/20 | انتشار: 1398/11/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه نقد ادبیات و هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Quarterly Book Review

Designed & Developed by : Yektaweb